tisdag 22 maj 2012

Virkade blommor


Virka är roligt!!! Här har jag virkat små rundlar...
Jag började med 3 lm som jag virkade 8 fm i. Slöt dem till en ring m 1 sm... sedan virkade jag 2 lm (bara för att jag skulle se var varvet börjar och slutar). 2 fm i varje fm och avslutade m 1 sm i de 2 lm. Nästa varv så virkade jag 2 lm, 1 fm, 2 fm i nästa fm hela varvet ut och avslutade m 1 sm. Jag virkade in kapsyler under rundeln. Antingen så fortsätter du virka tills rundeln är stor som en bomullsrondell (en sådan där som man har till smink) och syr ihop botten.  Så att kapsylen ligger kvar i den virkade rundeln. Eller så virkar du helt enkelt in den.  Du kan få virka olika antal varv beroende på vilket garn du väljer. Men så här blev i alla fall mitt grytunderlägg med invirkade kapsyler. Vill du titta när mare på hur jag har gjort den, så finns den i butiken.


Mormorsrutor är ett roligt sätt att ta reda på restgarner. Virka av de garner du har, spara och använd sedan som rutor i en filt, till att dekorera grytlappar, kläder, leksaker eller vad du nu har.

Här har jag sytt en kudde av en mjuk och skön maskinstickad kofta. Kudden har jag dekorerat med virkade blommor. Den stora blomman, är den med tre blad. Och här har jag blandet olika garnsorter för att få en unik blomma. Mitten på blomman är en pärlknapp.  De mindre blommorna har jag virkat i ett akrylgarn och sedan dekorerat med en knapp. Det behöver inte vara så svårt för att göra fina dekorationer till hemmet!


Här har jag satt fast en enkel virkad blomma.
Jag har sytt en stor lekkloss av gamla resttyger.
Tygerna har jag dekorerat med gamla laglappar, virkad mormorsruta och som här en enkel virkad blomma och en överbliven knapp.

Så här virkar du blomman:

1. Lägg upp 4 lm och virka ihop m 1 sm

2.Virka 6 lm och därefter en stolpe runt ringen. *3 lm, 1 stolpe runt ringen* tills du har 6 stolpar runt din ring.

3.Nu är det dags att virka blombladen: Virka 1 fm, 1 hst, 3 st, 1 hs, 1 fm i varje lm båge...

Nu har du den fina blomman!


Virkade blommor i tre lager

Alla dessa blommor är virkade i samma mönster... men de varierar i storlek eftersom jag har gjort dem i lite olika garner...

Lägg upp 6 lm och ta ihop till en ring m 1 sm.

Varv 1: 10 fm runt ringen.

Varv 2: *3 st i 1:a fm, i fm i nästa.Upprepa från* och sluta med 1 fm = 5 uddar

Varv 3:  3 lm, i fm i nästa fm, men stick nålen genom m bakifrån, garnet kommer över m och dras igenom bakåt, så man virkar fm bakom. Upprepa detta ytterligare 4 ggr och sluta med 1 fm där man började m 3 lm, så det blir 5 lmb som ligger bakom.

Varv 4: 5 st, i fm  runt varje lmb

Varv 5: Även detta v virkas bakom. 4 lm, 1 fm bakifrån runt den fm man gjorde i varv 3. Upprepa detta 4 ggr, så man får 5 lmb bakom.

Varv 6: 4 st, 2 lm, 3 st, 1 fm runt varje lmb.

Den här beskrivningen ger fina blommor som har en liten spets på sista bladet.

Lycka till med virkningen!

Mvh/ Eva



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar