torsdag 24 maj 2012

Lite virkat smått och gott


Virkade små ringar

Dessa gör du enkelt.
Vik en gummisnodd dubbel.
Virka fasta maskor runt snodden.
Fäst tråd
Sy fast en dekorativ knapp.

Här har jag använt  Candy i guld och silver



Ibland så har man grytlappar som har sett sina bästa dagar.
Men de är fortfarande väldigt bra, men inte så vackra.
Med lite tid och kärlek så blir det snart fina igen.

Den här grytlappen fick en ny virkad kant  av fm runt om.

Jag virkade en liten rund duk.

Och pricken över i en virkad blomma i tre lager.

Jag sydde fast allt på grytlappen.

Klart!

Grytlappen är klar och är nu i skick som ny!



Napparna på dagis verkar ha ett eget liv. Igår satt jag framför tv:n och hejjade på Loreen.
Samtidigt så passade jag på att göra något åt napp problemet.
Jag virkade fast spännet med fm.
Jag fortsatte virka med fm i olika restgarner.
När jag tyckte att den var lagom lång så virkade jag ett varv med fm i mörkblått garn runt om.

Jag har använt 8/4 garner av lite olika sorter och virknål 3.

Den gula ringen är en dubbelvikt gummisnodd, som jag har virkat fasta maskor runt.
( I den sätter jag nappen!!). Knäppet har jag för att sätta fast nappen i klädern eller som i mitt fall... sonens snutte... Annars så försvinner nappen.

Den gula snodden har jag sytt fast på napphållaren.

Jag virkade en trekant  ovanpå det sista varvet med fm.
Jag vek in trekanten och pillad in den gula ringen.
Nu fäster jag den sista blåtråden och syr fast den gula ringen samtidigt.


Napphållaren fick godkännt av sonen.



Moulinegarner kan man få lite små rester av ibland.
Eller rättare sagt ganska så ofta.

Här har jag virkat en barbieväska av dem.

Jag hittade en liten tygblomma som jag virkade fast och som fick bli botten.
Har man ingen blomma så är det bara att virka en rund ring, och sedan göra fm när man tycker att bottenplattan är tillräckligt stor.
Fm virkas till lagom längd.

Avsluta med en dekorativ kant.
Handtaget gjordes av lm som jag sedan virkade fm om.

Se till att fäst alla trådar ordentligt.


Knappar

Ibland har man massor av udda, men väldigt vackra knappar.

Här har jag satt dem på ett hårspänne.
När man gör hårspännen av knappar så får man använda undersydda knappar om man bara vill trä på dem på hårspännet.

Har du vanliga knappar med två eller flera hål i, så är det enklast om du antingen syr fast knappen, eller virkar en bottenplatta. Det kan vara en rund ring eller en enkel blomma som du fäster på hårspännet.

Ett litet tips:

Håll utkik efter det senaste numret av ALLT OM HANDARBETES STICKMAGASIN  och KREATIV STICKNING (nr 2 som finns i butiker from 25 maj )  där kommer fina beskrivningar på badrumsmatta och korg i det ljuvliga garnet Zpagetti. I  tidningen ALLT OM HANDARBETE STICKMAGASIN  nr 8 ( i butik 3 augusti) så kommer ytterligare ett mönster, då är det dags för en golvpuff. Zpagetti är mycket lätt att både virka och sticka mycket fina nya inrednings detaljer. Det passar även bra till väskor. Du behöver inte vara proffs för att få ett fint resultat med detta trikå garn som är en restprodukt från textilindustrin. Tricket med garnet är att det är elastiskt och därför blir det så fint när man använder det. Det är ett bra garn när man vill lära sig virka, samtidigt som man har väldigt roligt och skapar något fint till sig själv eller hemmet!

Vill även passa på att önska en trevlig helg!

Glöm nu inte bort LILLA MAMMA på söndag!

Hemligheten med glada mammor är inte dyra presenter... det är kärlek och att man kommer ihåg dem ALLA dagar hela året... Men lite extra kärlek till mamma på söndag... är aldrig fel!


Mvh Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar